Förlossningsberättelse - Philip

Så får jag lite tid att skriva ihop lite om förlossningen.

Jag kände att något började hända på tisdag förmiddag. Fick starkare sammandragningar och slemproppen började släppa. Yes tänkte jag nu är det på g. Förvanade Micke och min mamma. Försökte ordna det sista med kläder till Knodden och lite annat. Köpte upp lite saker på apotekt och åkte hem. Inget mer hände.



På kvällen fick jag tätare värkar med 3-7 min mellan. Mamma sov hos oss och vi beslutade oss för att åka in. Detta då det bara tog 18 timmar från första värk med John. Kom in till förlossningen vid 02.30 på natten. Blev kopplad till CTG och undersökt. Blev liggandes 7 timmar på övervakning. Men värkarna ville inte riktigt bli regelbundna. Var då helt mogen men bara öppnad 2.5 cm. Var i Latensfasen. Fick stanna kvar till ronden under morgonen. Fick då prata med läkare som inte ville ta hål på hinnorna. För att få igång förlossningen. Uten blev hemskickad och fick igångsättningsdatum den 3 Maj om inget mer hänt. Blev riktigt irriterad då BM och läkare inte riktigt verkade dela samma uppfattning. Så det var bara att åka hem. BM ville vi skulle stanna och läkaren tyckte vi kunde åka hem som sagt. Fick gå hem med sömntabletter för att kunna få sova.

Vi åkte hem och jag hade hela tiden värkar med 3-7 min mellan. Och jag kan tala om att de gjorde ont! Kom hem runt 12 tiden, åt lite mat och vilade. Tog en promenad med mamma och John och hoppade sedan i poolen. Värkarna blev hela tiden starkare men fortfarande oregelbundna. Vid 21.00 fick jag nog och hoppade ner i sängen och skulle försöka sova. Tji fick jag! Ca 21.30 gick vattnet. Plask och blött i sängen:/ Skrek på Micke att det var dax att åka. Kände på mig att nu går det fort! Och rätt hade jag. Micke ringde sin bror för att få hit barnvakt snabbt. Min mamma bor nämligen 3 mil bort. Ca 22.00 satt vi i bilen. Värkarna blev tätare och mer intensiva. Och jag funderade allvarligt på om vi skulle hinna in till förslossningen! Förlossningen var uppringd och vi blev inskrivna 22.55.

Klockan 23.20 fick jag lustgas som smärtlindring då värkarna var så intensiva. Och ja det gör ju faktiskt ont;)! Kopplad till CTG och blir undersökt. Cervix helt utplånad och öppnad 4 cm. Tänkte att det här kommer ta tid! Men sedan gick det snabbt. Klockan 00.00 började jag krysta och ut kom Philip 00.12! Snabbt gick det.





Efteråt har jag inte så jättebra koll på tiden. Utan förlitar mig på klockslagen på fotona vi tagit. Micke klippte navelsträngen, moderkakan kom ut och allt såg bra ut. Sprack ytterst lite och BM sydde ett stygn. Väldigt stor skillnad mot första förlossningen! Däremot så tog mina fogar mycket stryk och jag fick ganska hög smärtlindring efteråt. Kunde nämligen inte flytta mina egna ben.









Philip mättes och vägdes och jag fick duscha. Vi fick fika och efteråt somnade vi alla! Vi valde att åka hem tidigt. Och kom på återbesök på lördagen. Då Philip var 2½ dygn gammal. Vikten var då 2900gr. Han ammar och alla mår bra. Jag äter smärtstillande för mina fogar och rygg. Och kommer nog få göra det ett tag. Men jag är glad att det ör över och kroppen kan börja läka sig själv! Min förlossning började alltså när vattnet gick på onsdagskvällen vid 21.30. Och den slutade 00.12 på torsdagen då Philip kom ut. Snabbt och intensivt! Drömförlossning på 2½ timme!

Philip 2011-04-28
Klockan: 00.12
Vikt: 3060 gr
Längs: 48 cm
Huvud: 33 cm







Mina underbara pojkar!



Kommentarer
Postat av: Jessica

va härligt!! längtar som en galning! men jag hoppas jag slipper latensfasen, den är nog de ända jag är rädd för! Lång tid med värkar utan att de händer nåt, usch! dotterns förlossning började ju med vatten avgång, då vet man ju att de ska hända iaf!!

2011-05-01 @ 10:22:03
URL: http://www.jessicab87.blogspot.com
Postat av: Milli

Oj vilken snabb förlossning du hade. Är så kul att läsa andras berättelser. Jag har 8 mil till förlossningen så de tar ju en timma att åka in så jag kommer nog också vilja åka in på en gång och hoppas inte på att få bli hemskickad. men de där med hur lång tid de tar är ju så olika..

2011-05-09 @ 21:19:05
URL: http://millis-vardag.blogspot.com/
Postat av: Gullan86 stolt mamma till lillen

oh vad fin sista bilden var tänk att du fick med alla 3 sovandes hihi. gulligt.



kramar

2011-05-13 @ 23:50:45
URL: http://gullan86.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0