Johns NamngivningsCeremoni

Lördagen den 19 September 2009 var det dax. John hade sin namngivning. Det var underbart och alla förgyllde denna dag åt Johns ära. Många bilder blev det och jag ska försöka sammanfatta det "kort".
Vi valde att laga all mat själva. Så förberedelserna började dagen innan. Då stektes det kyckling och dekorationerna började fixas. Jag stor och knåpade på Johns krans till sent på kvällen.
Och jag måste säga att resultatet blev faktiskt bra! Synd bara att det inte var blommor som gick att torka. Förberedelserna var många och till vår hjälp fanns min syster Heidi. Ett stort tack till henne! På lördagen kom min mamma, pappa och Heidis sambo tidigare. De hjälpte oss med de sista av maten och förberedelserna.
Allt blev till slut klart och gästerna började anlända.

Jag började med att hälsa alla välkomna. Talade om hur lång tid själva "ceremonin" skulle ta och lite hur upplägget var.
Jag och min brors sambo, Alva, sjöng låten Mamma min Mamma. Jag ändrade om texten till Pappa min pappa på flera ställen.
Efter det så läste jag en dikt för John;
Älskade Barn
Så kom du då till oss du älskade barn,
och grep våra hjärtan med kraft.
Med ens fick allting mera mening,
långt mer än det någonsin haft.

Du ler så du strålar, din själ lyser klar,
Du fångar all ömhet omkring,
små fötter och fingrar, din hud och din doft
så underbart skapat allting.

Ditt liv skall vi följa och finnas för dig
och dela din glädje och sorg.
När skuggorna hotar ditt solsken,
så är vi din tryggade borg.

Idag vill vi visa för vänner och släkt,
den gåva vi fått att bevara;
Ett barn att få älska och skydda från ont,
en lycka för stor att förklara


Jag bad sen Johns faddrar att komma fram för att delta i ceremonin. Jag pratade  lite om vilka namn vi hade valt , vad de betyder och varför vi valt namnen. Efteråt läste jag en text för Johns faddrar om vad fadderskapet innebär.
När jag läst klart dikten så håller vi en liten ceremoni. I ceremonin använde vi oss av de 4 elementen; jord, luft, eld och vatten. När jag läser:
För ett friskt liv med styrka och mod. Så sätter min sambo Johns fot i en skål med småsten.
När jag läser:
För ett liv fyllt av kunskap och lärande. Så blåser min sambo på John.
När jag läser:
För att bli en omtyckt och älskad person. Så tänder Johns pappa ett ljus.
Och när jag läser:
För att ge en känslofylld själ. Så doppar min sambo Johns fot i en skål med vatten.
När vi är klara med detta så kommer Alva, min brors sambo, fram. Och hon sjunger låten En värld full av liv.

Efter det kommer min bror fram och läser dikten Ett nyfött barn.
Det är som ett mirakel
när ett barn har blivit fött.
- ut kom en liten mänska
som ingen förut mött!

Ett spädbarn är så vackert
och dess doft helt underbar.
Och det är nåt visst med blicken
som är sällsamt vis och klar.

Från den stund man tar emot det
blir inget mer detsamma.
För ett barn förändrar livet
för sin pappa och sin mamma.

Ett sånt hav av ömsint kärlek
som plötsligt väller fram
för detta lilla under
som ännu vägs i gram.

Sen avslutade vi hela ceremonin med en stor applåd för John och välkomnade honom in i familjen
När allt var klart så serverade vi mat. Det blev presentöppning och fotografering. Faddrarna fick ett varsitt fadderbevis att ta med hem.
Vi valde att John skulle få ha dopklänning och en krans. Detta för att få en mjuk övergång från dopets sida. Och för att jag tycker att det är fint med dopklänning. Efteråt bjöd vi även på Champange. Vi hade en bok där alla gästerna fick skriva nåra rader i. Denna bok kommer vi ta fram varje födelsedag som John har. Det blir hans lilla minnes bok. Något han kan läsa när han blir äldre.
Dagen blev helt underbar och den uppskattades av alla!

Kommentarer
Postat av: Marita

Så jättefint du hade gjort för John och för alla gäster. Du är fantastisk som har ordnat allt detta. Grattis lilla solstrålen John på namngivningen.

2009-09-21 @ 15:23:12
Postat av: tina

tänkte på en sak ang kransen, har inte blommorna börjat vissna kan bevara de n genom att lacka den!:)

2009-09-21 @ 15:46:36
Postat av: Anonym

det går med klarlack, men kommer inte ihåg vilken sort, annars kan en florist konservera dem, men det kostar ju några hundra. vi kollade lite sånt till brudbuketten men vi valde o fota den istället:)..

2009-09-21 @ 16:00:37
Postat av: J

Jättefint ni hade ordnat med allt.

Grattis till alla.

2009-09-21 @ 17:03:12
Postat av: ida

Hej! Fick länken till detta inlägget av din syster! Vilken jättefin namnceremoni ni hade, jag fudnerar på att ha nåt liknande till min kommande bebis, men har inte bestämt hundra än eftersom jag inte riktigt vetat hur man skulle kunna göra..... men nu fick jag massa tips! :-) Tack för det!

2009-11-05 @ 12:57:42
URL: http://1vuxen2barn.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0