Min Förlossnings berättelse!

Äntligen kommer min berättelse om min förlossning!

Jag var något irriterad över att ha gått över 6 dagar. Så den kvällen fick jag för mig att jag och Micke skulle ta en "lång" promenad med hundarna. Var ute och gick i ca 40 min. Det går ju lite saktare när man har stor mage. Kom hem och tittade lite på TV. Gick och lade oss runt 22.30.
Jag vaknade vid 01.30 av att jag hade fått värkar. Gick på toaletten och det var lite rosa i trosan. Gick och lade mig igen. Fick sova ca 1 timme sedan vaknade jag igen. Och värkarna fortsatte. Hade ca 20 min emellan värkarna och de häll i sig ca 30-50 sekunder. Ca 10 minuter senare kom värkarna med 3-5 minuters mellanrum och varade i ca 40 sek. De började nu tillta i styrka. Och jag hoppades!!!!
Vid 04.30 Blev värkarna regelbundna med 4 min mellan. Och jag börjarde fundera på att väcka Micke;) Jag väckte micke runt 06.00. Hoppade i duschen och ringde förlossningen. Värkarna kom nu med 3 minuter emellan och var helt klart regelbundna. Men än gjorde de inte ont!
Vid 08.00 Åker vi till Halmstad Förlossning. Väl där koppllas jag upp till CTG. Och sammandragningarna kommer nu med bara 1 minut mellan. Men fortfarande tycker jag inte att det gör ont.  Vid 10 tiden så bestämmer jag och Micke oss för att ta en promenad upp på berget. Skönt med frisk luft kan jag säga! Traskar sedan tillbaka in. Och lägger mig ner i sängen.
PLASK!  Jaha där gick vattnet;) Upp i duschen och på med nya kläder. Nu börjar värkarna kännas ordentligt! Försöker äta lite Lunch och vilar. Står ut tills 12.45 då jag frågar efter lustgas. Får lustgas 50/50 och vid 13.15 hoppas jag i badet! SKÖNT!!! Men inte tusan tyckte jag att varken lustgas eller vattten hjälpte. Vid 14.30 vill de att jag ska kliva ur vattnet. Detta då jag upplevde att det tryckte på neråt.
Blir undersökt och är öppen ca 5 cm. Vi diskuterar lite annan smärtlindring och jag beslutar mig för att testa akepunktur. Jag kan vel inte påstå att jag tyckte det hjälpte precis;) Jag försöker stå upp så mycket jag kan och Micke är med mig som stöd hela tiden. Men nu börjar det bli väldigt jobbigt. Lustgasen vrids upp och jag kräks hela tiden. Klockan är nu runt 18.00. Jag tyckte nu att det gjorde så pass ont och kräktes så mycket att jag ville ha EDA.
Jag blir undersökt igen vid 18.15 och är nu öppen 9 cm!! Krystvärkarna börjar komma men jag fick inte börja krysta ännu. Vid 19.15 fick jag äntligen börja krysta. Men det gick lite trögt så jag fick ett lakan att dra i. Och nu gick det framåt. 12 minuter senare är vår älskade son ute!!!
Det blev en liten fin pojke på 3640 gr och 51 cm. Hans namn är John!
Efter det så ska moderkakan ut och det gick bara bra! Sprack väldigt mycket och de fick sy i ca 1 timme. Lustgasen var min bästa vän då bedövningen inte tog som den skulle:/ Jag ville bara få vara med min familj. Vid 21.30 fick vi äntligen vara ensamma. Vid 22.00 ber jag om smärtstillande då jag har fruktanvärt ont av stygnen. Får Panodil men det hjälper ju ingenting. Försöker sova och gosar med nya familjen;) Glömmer av smärtan något.
Stiger upp vid 06.00 dagen därpå pga smärta. Ber om mer smärtstillande och får Panodil igen. Och nej det hjälpte inte nu heller. Vid 10 tiden blir vi förflyttade från Förlossningsavdelningen till BB-avdelningen. Skönt att slippa vara på Förlossningen! Dagen löper på och vi beslutar att vi vill åka hem dagen efter. Senare på kväller ber jag om mer smärtstillande men det hjälper ej. Tar mig igenom natten och nästa morgon åkte vi hem.
Jag har bara bra upplevelser från Halmstad och min förlossning. Den värsta tiden var ca 6 veckor efter förlossningen. I och med att jag sprack väldigt mycket på insidan så hade jag svårt att ta mig fram. Bara att gå upp och amma min son gjorde fruktansvärt ont. Jag grät många gånger under dessa veckor.
Detta var min berättelse!

Kommentarer
Postat av: tina

känner igen den där pinan veckorna efter, tyckte den var värre än själva förlossningen ärligt talat...

be om praktikanter nästa gång de kan bedöva så de heter duga haha, jag kände flera veckor efter var BM-praktikanten lade bäckenb.bed. för att sy hela 2 stygn men kände ju inte heller ett skit på typ 5 timmar heller sen:)

2009-09-02 @ 13:59:10
Postat av: Malin

Ja jag skulle nog gjort det!

2009-09-02 @ 14:31:47
URL: http://maromer.blogg.se/
Postat av: Heidi

härligt med en berättelse fast man vet nästan allt redan =)

Ska nog va mkt tacksam att ja kunde gå normalt redan två timmar efter förlossningen :)



ha dte super.. syns snart.. massa krama sis

2009-09-03 @ 22:46:08
URL: http://heromer.blogg.se/
Postat av: Malin

Hehe ja du hade tur. Eller ja, jag kanske hade otur hehe;)

2009-09-04 @ 08:23:53
URL: http://maromer.blogg.se/
Postat av: Evelyn

Kul att läsa din förlossnngsbesättelse, ingen är den andra lik!



Jag tyckte det var så himla orättvist då min BM sa att jag sprack ytterst lite (sprack dock också inuti). Sen på BB var jag den som var minst rörlig av alla. Jag borde väl skuttat runt som en liten kattunge i jämförelse med de "värre fallen" men nejdå. En tjej som fått tvillingar kröp omkring på golvet med sin tvååring. Jag hade för fan svårt att sätta mig på toa! ^^



Du är duktig som ser så nöjd ut på bilderna, jag gav kameran en mördande blick varje gång. ;)

2009-09-21 @ 22:13:17
URL: http://eyz.blogg.se/
Postat av: Gullan86 gravid med första barnet

vilken bra berättelse och härligt med mkt bilder.



jag tänkte på det, hur märkte du att det var värkar om de inte gjorde ont? var det som sammandragningar bara eller alltså att magen blev hård?



trist att spricka så mkt har du några men efter det nu eller det är precis som innan du fick barn?

tar det så lång tid som 6veckor att läka?

oj då borde ju ett kejsarsnitt ärr läka snabbare...men jag har ju ingen aning.



jag hoppas ju endå på en naturlig förlossning:)



ska bli spännande att testa bad och akupunktur och det för vissa funkar det kanske.

hoppas jag får chansen.



kram

2010-10-23 @ 20:38:15
URL: http://gullan86.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0