Nu får det vara nog!

Min son är 11 månader i slutet på mars. Och han äter på natten. Mycket! 3 flaskor á 250 ml kan han trycka i sig. Och nej det är verkligen ingen jätte bebis, utan snarare en liten. 9.3 kg och 72 cm lång. Betydligt mindre än sin storebror i den åldern.

Så hur ska jag gå till väga?

Kan börja med att säga att han sover lite på dagen. Max 2 timmar sammanlagt från 6 på morgonen till 19 på kvällen. Han äter bra! Mackor, gröt, middagsmat, frukt. Kanske en flaska välling om vi är iväg (tex stallet). Ser inget fel i att han får max 1 flaska om dagen. Det är fullkornsvälling.  Han är absolut inget stor ätare, men jag kan inte tvinga i honom mer mat.

Runt 18-19 somnar han för natten. Då brukar jag vilja "fylla upp honom". Dvs gröt eller lagad mat och även välling om han vill. Allt för att han ska vara riktigt mätt! 

Sen runt 22-23 börjar det. Han vaknar, gråter och är otröstligt. Ser ju själv att det enda som funkar är "flaskan".  Detta fortsätter heeela jäkla natten fram tills dessa att vi stiger upp :/ Dvs han vaknar med max 2 timmars mellanrum och är "hungrig".

Nu är jag en mkt trött mamma som dessutom inte vill att hela huset ska får vara vakna nätterna långa:/ Nu är sambon på tjänsteresa och jag tänkte ta fajten att sluta med flaskan. Problemet är vel att jag redan har kommit till den gränsen att jag är totalt utmattad av att aldrig få sova.

Jag har försökt att bara ge nappen, den åker ut direkt och han blir förbannad.
Har försökt med vatten, och det funkar 1 eller 2 ggr, men istället vaknar han 30 min senare. Så det blev ju nästan värre.

I natt testade jag att inte ge honom något alls utan att ta upp honom. Satt med honom 30-45 min. Och fortfarande ville han inte somna om. Eller det gjorde han men vaknade upp hela tiden och gnölade. Jag gav upp och han fick flaskan och somnade efter 10 min! 

Så det är helt ok för mig att han äter, men måste han äta så ofta??? Enligt BVC och alla andra nej. Och det vet jag också att han inte har något behov av att äta egentligen. Men sen borde jag ju ha världens tjockaste bebis som trycker i sig så mycket på natten och det har jag verkligen inte. 

Så hur ska jag få honom att iaf trappa ner på maten på natten och sova bättre? Om 1 månad går jag upp i 75% och jag kommer aldrig klara av att jobba och bara få sova stötvis på natten:/

Det funkar INTE att han ska ligga och skrika sig till söms! Ge mig ist tips på hur jag ska gå till väga. Byta välling? Ha fasta tider på natten?

Jag förstår själv att det kommer bli jobbigt. Och att han inte kommer sluta äta på 1 natt.

Tips någon? Äldsta sonen slutade vid 6 mån med natt maten. Jag gav honom bara nappen ist för välling och det gick han med på. Nr 2 är dock inget napp barn. Och den åker mest ut!




Kommentarer
Postat av: Marita

Sömnen störs ju av att magen får jobba av att man ätit ett sent mål. Har du provat att inte " fylla upp " honom och bara ge välling innan han somnar ?

2012-03-21 @ 08:03:41
Postat av: Anonym

Går de inte hålla honom vaken till typ halv 8 8 istället så får du in middag vid 6 och välling vid halv 8 8..? Sen har jag flera kompisars bebisar som är i samma ålder som äter på natten (kanske inget tips men skönt och veta kanske)... Hoppas de går över för utan sömn blir man ingen rolig mamma/sambo.. Kram

2012-03-21 @ 20:26:37
Postat av: Gullan86

Jag inte inte märkt att sömnen störs för att de äter innan de lägger sig(lite mer rejält) snarare tvärtom.

kan bara säga hur vi gjort i den åldern typ.



ted åt gröt(havregrynsgröt 1 vuxenpotion) vid 18tiden sen gick han och la sig direkt efter för då var han jättetrött.



sov till 22 tiden när vi går och lägger oss(han har det fortfarande såhär som 16månaders)

då ger vi en flaska välling och byter ev blöja vid behov.

sen sover han hela natten till 8 tiden ibland vaknar han vid 4 eller vid 6 och ibland oftare om han skulle vara sjuk eller orolig annars sover han oftast hela natten.

men han sover i eget rum nu det valde han själv vid 14månader då störde han sig så mkt på oss minsta lilla vi rörde oss.

han vaknar inte av det?



vi har kvar 22målet för då sover han gott hela natten och är mätt.

får se när vi slutar, ibland dricker han inte upp så han kommer nog sluta när han är redo.

han har sovit hela natten 1-2gånger utan att vakna för välling och biland väcker vi han, lite dumt kanske hihi.

men vi kan nog sluta med det snart.



på dagen äter han frukost vid 8 tiden, rejält med ägg och smörgås 2 st.

sen mellis vid halv 10 tiden(vi följer dagis rutinerna) och då får han smörgås eller frukt oftast frukt för han älskar det, men så mkt att han blir mätt, sen får han dricka ofta när han vill, vatten.

ibland mjölk till maten.

sen är det middag vid halv 12 då en rejäl måltid med grönsaker till hemmalagat alltid.

och inget socker i onödan han har aldrig käkat glass eller godis eller saft eller tårta eller något sånt.

sen sover han i 2,5 timme uengfär ibland 1,5 timme varierar lite.

på dagis sover han bara 45minuter har inte ro till mer.

sen är det full rulle.

vid halv 3 är det mellis igen

då får han frukt eller smörgås igen.



sen på kvällen åt han alltid havregrynsgröt men nu verkar han ha börjat tröttna på det så han får oftast lagat mat då med och äter tillsammans med oss.

mycket grönsaker för det älskar han.

han får så mycket mat han orkar äta lägger upp så jag tar till lite.

sen får han äta själv nu men vi ser till så han får i sig och så men han vill inte att man matar honom så mycket han vill själv:).



vi ger aldrig välling på dagarna endast där vid 22 tiden och när min sambo lämnar på dagis halv 7 på morgonen får han välling istället för frukost för det är lättare då annars hade han fått frukost.



låter lite som att han endå kanske behöver det, du säger att han inte är så stor han är kanske hungrig men då skulle ni försöka få det till att han äter me på dagarna istället, kanske har han vänt det så han äter mkt på natten istället.



svårt detta men du måste nog tyvärr vara besämd för det har nog blit en vana för honom att äta så ofta, du kan kanske dra ner det till 1 gång/natt och på bestämd tid sen där emellan är det nappen.



när ted var typ 9månader slutade jag att amma men sista tiden ammade jag vid kl 6 då hade jag det som fast tid, på morgonen allltså.

han fick alltså välling vid 22 tiden sedan vaknade han vid 1 tiden och vid 4 tiden har jag för mkt men då satte jag bara i nappen sen kl 6 fick han amma och sen sov han till 9-10 tiden och fick då frukost.

sen valde han själv att sluta amma och då började han sova lite kortare på morgonen till 8-9 itsället men ja sov förbi 6 tiden där och började sova bättre på natten..



långt inlägg..

2012-03-22 @ 05:12:50
URL: http://gullan86.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0